Το Πρότυπο Θεραπευτικό Κέντρο για παιδιά και εφήβους, «ΕΥΧΕΡΕΙΑ» εδρεύει στο Ηράκλειο Αττικής τα τελευταία 20 χρόνια. Αρχικά λειτούργησε αποκλειστικά ως Κέντρο Λογοθεραπείας, στην πορεία όμως η ανάγκη για συνεργασία με άλλες ειδικότητες που ασχολούνται με το παιδί, έγινε έκδηλη κι επιτακτική κι έτσι εξελίχθηκε στη σημερινή διευρυμένη του μορφή.
Η ΕΥΧΕΡΕΙΑ στελεχώνεται από ένα άριστο επιτελείο επιστημόνων-ειδικών, που μέσα από σύγχρονες διαδικασίες και μεθόδους, παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες πρόληψης, ενημέρωσης, αξιολόγησης, πρώιμης παρέμβασης, αποκατάστασης, συμβουλευτικής και υποστήριξης. Στην ΕΥΧΕΡΕΙΑ γίνονται δεκτά παιδιά 2-18 ετών που αντιμετωπίζουν οποιαδήποτε δυσκολία, μεγάλη ή μικρή, εγγενή ή επίκτητη, απλή ή περίπλοκη, στην ανάπτυξη, μάθηση ή συμπεριφορά τους.
Ευχέρεια
Στο Κέντρο μας έχουμε υιοθετήσει μια ολιστική προσέγγιση του θεραπευτικού προγράμματος την οποία στηρίζουμε μέσα από:
- Συχνές συναντήσεις της διεπιστημονικής ομάδας για την καλύτερη δυνατή ανταπόκριση σε κάθε περιστατικό.
- Συνεργασία και ανοιχτή επικοινωνία με τους γονείς.
- Επισκέψεις σε σχολεία για την παρακολούθηση του παιδιού.
- Τηλεφωνική και προσωπική επικοινωνία με τον δάσκαλο του παιδιού.
- Συνεργασία με τον θεράποντα ιατρό ή άλλους ειδικούς.
- Κατ’ οίκον επισκέψεις για εκπαίδευση των γονέων και οργάνωση του περιβάλλοντος του παιδιού.
- Ομάδες ενίσχυσης δεξιοτήτων (4-5 παιδιών).
- Ομάδες ενημέρωσης γονέων.
Βασικός στόχος μας είναι η βελτίωση ή πλήρης αποκατάσταση της δυσκολίας/διαταραχής και μακροπρόθεσμος, η ποιοτική αναβάθμιση της ζωής του παιδιού και της οικογένειάς του.
Στην ΕΥΧΕΡΕΙΑ στοχεύουμε σε ένα υψηλό επίπεδο παροχής υπηρεσιών ισότιμα για όλα τα παιδιά. Για να το επιτύχουμε αυτό, επενδύουμε στη συνεχή εξέλιξή μας ως επιστήμονες και θεραπευτές. Πάνω απ’ όλα όμως επενδύουμε στο χτίσιμο μιας σχέση εμπιστοσύνης με το θεραπευόμενο και την οικογένειά του, έτσι ώστε να μπορέσει μέσα από τη σχέση αυτή να βελτιωθεί και να εξελιχθεί. Κατανοούμε ότι η πρόοδος στην οποία στοχεύουμε εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως:
- Τη σοβαρότητα της δυσκολίας.
- Την πρώιμη διάγνωση και έγκαιρη παρέμβαση.
- Την ύπαρξη ή μη αντισταθμιστικών δεξιοτήτων.
- Την ύπαρξη ή μη συνοδών διαταραχών.
- Την ύπαρξη ενισχυτικού οικογενειακού περιβάλλοντος.
- Τη διάθεση και συνεργασία του παιδιού.
- Την διαθεσιμότητα και συνεργασία του σχολικού περιβάλλοντος.
Μέσα σε όλα αυτά αναγνωρίζουμε το δικό μας μερίδιο ευθύνης και δεσμευόμαστε να καταβάλουμε την κάθε δυνατή προσπάθεια, επιστημονικά και ανθρώπινα, για την καλύτερη έκβαση του περιστατικού που αναλαμβάνουμε.
Το δυναμικό μας
Μαρία Παπαδημητρίου
Μαρία Παπαδημητρίου
Μαρία Παπαδημητρίου
Μαρία Παπαδημητρίου
Μαρία Παπαδημητρίου
Μαρία Παπαδημητρίου
Προγράμματα
Η «ΕΥΧΕΡΕΙΑ» διαθέτει πλούσιο και σύγχρονο αξιολογητικό υλικό από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Με το υλικό αυτό ξεκινά η διαδικασία της αξιολόγησης η οποία μπορεί να περιλαμβάνει Ερωτηματολόγια, Τεστ Δεξιοτήτων, Ψυχομετρικές Δοκιμασίες, Ανιχνευτικές Δοκιμασίες (screening test), κα. Ενδεικτικά αναφέρονται:
- Τεστ Raven:
Η συστοιχία δοκιμασιών Raven’s Educational σχεδιάστηκε για να παρέχει σύντομα μη-λεκτικές και λεκτικές εκτιμήσεις της γενικής νοητικής ικανότητας παιδιών ηλικίας 4 έως 12 ετών. Αποτελείται από τις Έγχρωμες Μήτρες (Colored Progressive Matrices) και από τις Κλίμακες Λεξιλογίου (Crichton Vocabulary Scales). - Αθηνά Τεστ Μαθησιακών Δυσκολιών:
Ελέγχει 4 τομείς ικανοτήτων: Νοητική Ικανότητα, Μνήμη Ακολουθιών, Ολοκλήρωση Παραστάσεων και Γραφο-φωνολογική ενημερότητα, ενώ στις συμπληρωματικές κλίμακες ελέγχει οπτικοκινητικό συντονισμό, αρίθμηση και πλευρίωση. Δίνει το γνωστικό προφίλ του παιδιού και χρησιμοποιείται ευρέως στη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών. - Detroit test μαθησιακής επάρκειας (Τζουριάδου, Αναγνωστοπούλου, Τουτουντζή, Ψωινού):
Τα δύο τεστ αυτά ελέγχουν τη μαθησιακή επάρκεια του παιδιού στους τομείς: Λεκτικό, Μη λεκτικό, Επαυξημένη Προσοχή, Περιορισμένη Προσοχή, Κινητικό και μη Κινητικό. Δίνει ένα Συνολικό Πηλίκο Μαθησιακής Επάρκειας του παιδιού.
DTLA-P:3: για παιδιά 4 ετών ως 7ετών και 11 μηνών
Ελέγχονται οι εξής ικανότητες: 1. Άρθρωση, 2. Εννοιολογική συσχέτιση, 3. Αναπαραγωγή Σχεδίου, 4. Ακολουθίες Αριθμών, 5. Σχέδιο Ανθρώπου, 6. Ακολουθίες Γραμμάτων, 7. Κινητικές Δοκιμασίες, 8. Ακολουθίες Αντικειμένων, 9. Προφορικές Δοκιμασίες, 10. Ολοκλήρωση Μορφών, 11. Αναγνώριση Εικόνων, 12. Αναπαραγωγή Προτάσεων, 13. Συμβολικές Σχέσεις, 14. Οπτική Διάκριση, 15. Αντίθετες Έννοιες, 16. Ακολουθίες Λέξεων.
DTLA-4: για παιδιά 8 ετών ως 15 ετών και 11 μηνών
Χρησιμοποιούνται οι εξής υποδοκιμασίες: Αντίθετες έννοιες, Ακολουθία σχεδίου, Αναπαραγωγή προτάσεων, Αντιστροφή γραμμάτων, Αναπαραγωγή σχεδίου, Βασικές πληροφορίες, Συμβολικές σχέσεις, Ακολουθίες λέξεων και Ακολουθίες ιστοριών. - Λ-α-Τ-ω:
Ψυχομετρικό κριτήριο γλωσσικής επάρκειας (Τζουριάδου, Αναγνωστοπούλου, Συγκολλίτου, Βακόλα)
Δίνει ένα Συνολικό Πηλίκο Γλωσσικής Επάρκειας του παιδιού.
Στις ηλικίες 4-7.11 ελέγχει : 1. Εικονο-λεξιλόγιο, 2. Προσληπτικό λεξιλόγιο, 3. Προφορικό λεξιλόγιο, 4. Άρθρωση, 5. Φωνημική Ολοκλήρωση, 6. Φωνημική Διάκριση, 7. Μορφοσυντακτική Κατανόηση, 8. Μορφοσυντακτική Ολοκλήρωση.
Στις ηλικίες 8-15.11 οι δοκιμασίες περιλαμβάνουν: 1. Προφορικό Λεξιλόγιο,2. Λεξιλόγιος Συσχετισμού,3. Κατανόηση Ανάγνωσης, 4. Αναγνώριση Λαθών, 5. Ακολουθία προτάσεων, 6. Συνδυασμό Προτάσεων και 7. Ανάγνωση-Κατανόηση Ιστοριών. Συνθετικά ελέγχει 5 βασικούς γλωσσικούς τομείς: Προσληπτικό σύστημα, Οργανωτικό Σύστημα, Εκφραστικό σύστημα, Μορφοσυντακτικό στοιχείο και Σημασιολογικό στοιχείο. - Ψυχομετρικό κριτήριο Πρώιμης Μαθηματικής Επάρκειας της Ουτρέχτης (Johannes E.H. Luit, Bernadette A.M. van de Rijt, Alber H. Pennings, Μπάρμπας, Βερμέουλεν)
Σκοπός του κριτηρίου είναι η εκτίμηση της πρώιμης μαθηματικής επάρκειας παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (4 – 7.05). Αποτελείται από 8 ενότητες: Σύγκριση, Ταξινόμηση, Αντιστοίχιση, Σειριοθέτηση, Χρήση λέξεων αρίθμησης,Δομημένη καταμέτρηση και Εφαρμογή της γνώσης των αριθμών. Ταξινομεί το παιδί σε επίπεδο μαθηματικής επάρκειας ανάλογα με τη χρονολογική του ηλικία. - Ψυχομετρικό κριτήριο μαθηματικής επάρκειας (για μαθητές ηλικίας 7.06- 15.05) (Γ. Μπάρμπας, Φ. Βερμέουλεν)
Μελετά την ικανότητα ανάπτυξης μαθηματικής σκέψης (επίλυση προβλημάτων σε καταστάσεις της καθημερινής ζωής). Ανιχνεύει τις πιθανές αδυναμίες του μαθητή συγκριτικά με τους συνομηλίκους του και γίνεται πιο συγκεκριμένος ο προσδιορισμός των εσωτερικών αδυναμιών και δυνατοτήτων του. Επίσης αξιολογείται η πορεία του μαθητή μετά την εφαρμογή του εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος. Το ψυχομετρικό κριτήριο μαθηματικής επάρκειας αποτελείται από 3 υποδοκιμασίες: το λεξιλόγιο (μαθηματικές έννοιες), τους υπολογισμούς και τη δυνατότητα επίλυσης προβλημάτων της καθημερινής ζωής με τη βοήθεια των μαθηματικών. - Μεταφων Τεστ:
Σταθμισμένο εργαλείο για αξιολόγηση Φωνολογικής Επίγνωσης. Περιλαμβάνει δοκιμασίες που ελέγχουν τη φωνολογική επίγνωση του παιδιού σε επίπεδο ρίμας, συλλαβής, φωνήματος. - Α’ Τεστ: Ανιχνευτική Δοκιμασία Σχολικής Ετοιμότητας (Μαντούδης, Θωμαϊδου)
Ανιχνευτικό τεστ που έχει στόχο την έγκαιρη ανίχνευση αναπτυξιακών προβλημάτων που μπορεί να εμποδίσουν το παιδί στην ένταξή του στο σχολικό περιβάλλον. Κινήσεις του χεριού και η έκταση του βραχίονα και του ποδιού. - Ελληνική ADHD RATING SCALE-IV (Κλίμακα αξιολόγησης της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερικινητικότητας [ΔΕΠ/Υ] κατά DSM-IV) (DuPaul, Power, Anastopoulos & Reid. Σταθμιση στα ελληνικά : Καλαντζή-Αζίζη, Αγγελή, Ευσταθίου).
Αποτελείται από Ερωτηματολόγια για γονείς και Εκπαιδευτικούς που στηρίζονται στα διαγνωστικά κριτήρια της ΔΕΠ/Υ όπως ορίζονται στην Τέταρtη έκδοση του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου Ψυχικών Διαταραχών (DSM-IV-American Psychiatric Association, 1994). - Τεστ Αναγνωστικής Ικανότητας (Τάφα)
Αξιολόγηση της αναγνωστικής ικανότητας σε παιδιά ηλικίας 6-10 ετών με τη μέθοδο της συμπλήρωσης ελλιπών προτάσεων. - School Readiness Test, O.F. Anderhalter Ph.D., Jan Perney, Ed.D.
(Προσαρμογή στα ελληνικά Βλασσοπούλου Κέλλυ, Υπεύθυνη Τμήματος Μαθησιακών Δυσκολιών θεραπευτικού κέντρου Ευχέρεια)
Τεστ ελέγχου σχολικής ετοιμότητας που περιλαμβάνει δοκιμασίες λεξιλογίου, αναγνώρισης γραμμάτων, οπτικής διάκρισης, φωνολογικής επίγνωσης, κατανόησης, μαθηματικής γνώσης. - Ερωτηματολόγια ΣΑΕΒΑ (Σύστημα Achenbach Εμπειρικά Βασισμένη Αξιολόγηση), Επιμέλεια Ρούσσου Αλεξάνδρα, Ε.ΨΥ.Π.Ε.
Το εργαλείο αυτό περιλαμβάνει:
-Ερωτηματολόγιο για γονείς
-Ερωτηματολόγιο για εκπαιδευτικούς
-Ερωτηματολόγιο για εφήβους
Η αξιολόγηση γίνεται καταρχήν με τις κλίμακες του ΣΑΕΒΑ που μας δίνουν χρήσιμες πληροφορίες για τη λειτουργικότητα του παιδιού ελέγχοντας δυσκολίες όπως: Άγχος/ Κατάθλιψη, Απόσυρση/ Κατάθλιψη, Σωματικά Ενοχλήματα, Κοινωνικά Προβλήματα, Προβλήματα Σκέψης, Προβλήματα Προσοχής, Παράβαση Κανόνων, Επιθετική Συμπεριφορά και Άλλα Προβλήματα. Επίσης, υπάρχουν και κλίμακες εναρμονισμένες με το DSM για τη βαθμολόγηση των ίδιων ερωτηματολογίων. - Τεστ Πρώιμης Ανίχνευσης Δυσλεξίας, Ζακοπούλου Βικτώρια, Ελληνικά Γράμματα
Σύντομο τεστ που ελέγχει τις επιδόσεις του παιδιού σε τομείς που θεωρούνται πρώιμες ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών όπως η αναγνώριση εικόνων, το ιχνογράφημα, η αντιγραφή σχημάτων, η οπτική διάκριση, η πλευρικότητα, η γραφή ονόματος, η διάκριση ήχων και η οπτικολεκτική αντιστοίχηση. - Τεστ άτυπης Μαθησιακής Αξιολόγησης
Δοκιμασίες ανά σχολική τάξη που ελέγχουν την ανάγνωση λέξεων, την ανάγνωση κειμένων, την κατανόηση, την ορθογραφία, την αυθόρμητη παραγωγή γραπτού λόγου και τα μαθηματικά.Δοκιμασία Φωνητικής και Φωνολογικής Εξέλιξης
Δοκιμασία Γλωσσικής Αντίληψης & Έκφρασης
Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου
Εικόνες Δράσης
Σημασιολογικοί Σύνδεσμοι
ΠροΑναΓράφω
ΜΕΤΑΦΩΝ
ΑΝ-ΟΜΙΛΩ 4
Bus Story Test
ASDS (Asperger Syndrome Diagnostic Scale)
CARS (Childhood Autism Rating Scale)
WISC IV (Wechsler Intelligence Scale)
Shore Handwriting Scale
Τα θεραπευτικά μας προγράμματα διεξάγονται με τη χρήση μεθόδων που κάθε θεραπευτής με βάση τις γνώσεις/εξειδίκευσή του επιλέγει ως πλέον κατάλληλες για τις ανάγκες του περιστατικού του. Οι μέθοδοι αυτές μπορεί να είναι παλαιότερες και ευρέως αποδεκτές, ή νεότερες, καινοτόμες προσεγγίσεις που βασίζονται στις τελευταίες επιστημονικές εξελίξεις. Κάθε μέθοδος μπορεί να εφαρμοστεί μεμονωμένα ή σε συνδυασμό με άλλες για την επίτευξη του καλύτερου αποτελέσματος. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο θεραπευτής οφείλει να γνωρίζει ενδελεχώς τη μέθοδο που χρησιμοποιεί και τις τεχνικές (τα βήματα και ο τρόπος διεξαγωγής τους) που συμπεριλαμβάνει για την επιτυχή αξιοποίησή της. Για την πρακτική εφαρμογή πολλών από αυτές τις μεθόδους απαιτείται εκπαίδευση και πιστοποίηση, την οποία οι θεραπευτές μας διαθέτουν. Ενδεικτικά αναφέρονται:
- Context Utilization
Η μέθοδος αυτή χρησιμοποιείται στην περίπτωση Φωνολογικών Διαταραχών. Βασίζεται στο γεγονός ότι κανένας φθόγγος δεν παράγεται μόνος του, αλλά είναι δομημένος σε μία φωνολογική ενότητα, αυτή της συλλαβής. Ο τύπος της συλλαβής και η θέση συμπλοκής του φθόγγου σε αυτήν, διευκολύνει ή δυσχεραίνει τη σωστή παραγωγή του. Για παράδειγμα, η παραγωγή του φθόγγου /λ/ είναι ευκολότερη σε συλλαβή τύπου / ΣΦ/ (σύμφωνο-φωνήεν), παρά σε κλειστού τύπου συλλαβή, /ΦΣΣ/. Ο θεραπευτής στη μέθοδο αυτή, αξιολογεί ποια συλλαβική δομή είναι περισσότερο προσιτή για το συγκεκριμένο περιστατικό και τη χρησιμοποιεί ως βάση για το «χτίσιμο» του προγράμματος. - Contrast Therapy
Μέθοδος που χρησιμοποιείται στην περίπτωση που το παιδί παρουσιάζει Φωνολογική Διαταραχή. Εστιάζει στον φθόγγο όχι σαν μεμονωμένη κινητική παραγωγή, αλλά στον φθόγγο ως υποδοχέα σημασιολογικού μηνύματος. Βοηθά το παιδί να συνειδητοποιήσει πως η αλλαγή ενός φθόγγου μπορεί να σημάνει την αλλαγή στο νόημα της λέξης. Χρησιμοποιεί ζευγάρια λέξεων που αναδεικνύουν τα αντιθετικά χαρακτηριστικά των φθόγγων. Περιλαμβάνει τέσσερις κύριες προσεγγίσεις που είναι οι εξής: Minimal Pairs, Maximal Opposition Contrasts, Empty Set, Multiple Oppositions. - Phoneme Touch & Say (Άγγιξε, Πες), Jill Hicks
Μέθοδος που χρησιμοποιείται κυρίως σε παιδιά με κινητικού τύπου διαταραχές, όπως η Δυσπραξία και η Απραξία. Χρησιμοποιεί ένα σύστημα χειρονομιών για να υποβοηθήσει το παιδί να παράγει ένα συγκεκριμένο φώνημα δίνοντας του στοιχεία για τον τρόπο και τόπο παραγωγής του και την ηχηρότητά του. Κάθε χειρονομία είναι αντιπροσωπευτική των τριών αυτών χαρακτηριστικών του φθόγγου και μεταφέρει στο παιδί οπτικά, απτικά και κιναισθητικά μηνύματα που ενισχύουν την προσπάθειά του. - Speech Modification Strategy – Fluency Shaping (Bothe, 2002, Guitar, 1982, 2013,Manning, 2001)
Μέθοδος που χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση του τραυλισμού. Θεωρεί την ομιλία ένα φυσικό φαινόμενο και πρεσβεύει ότι εάν ο ομιλητής ακολουθεί πιστά τους κανόνες που την διέπουν, δεν παρουσιάζεται δυσκολία στη ροή της όπως κομπιάσματα, επαναλήψεις, παρεμβολές, μπλοκαρίσματα. Στοχεύει λοιπόν στο να διευκολύνει τη «φυσιολογική» παραγωγή και τη βελτίωση της συνολικής λεκτικής επικοινωνίας του παιδιού. Με άλλα λόγια, δεν εστιάζει στον τραυλισμό αυτόν καθεαυτό, αλλά στη μεταβολή ή ποιοτική αναβάθμιση της ομιλίας γενικά, εμμέσως έτσι περιορίζει τον τραυλισμο. Τεχνικές που χρησιμοποιούνται είναι μείσωση του ρυθμού, η συνεχής φώνηση, η επιμύνση συλλαβής, η ομαλή εκκίνηση, η απαλή αρθρωτική επαφή. - Stuttering Modification Approach (Van Riper, 1973)
Μέθοδος που χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση του Τραυλισμού. Βασίζεται στο να βοηθήσει το άτομο να κατανοήσει την ομαλή ροή της ομιλίας του, αλλά και τα επεισόδια του τραυλισμού και το πως βιώνει διαφορετικά την κάθε περίπτωση. Το άτομο εκπαιδεύεατι να αποδέχεται τον τραυλισμό του, να αναγνωρίζει τα χαρακτηριστικά του και να προσπαθεί να τα μεταβάλει όχι σε φυσιολογική ροή, αλλά σε κάτι πιο εύκολο κι αποδεκτό. Το παιδί συνειδητοποιεί τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια του επεισοδίου και εκπαιδεύεται πώς να το χειριστεί κατάλληλα και ακόμα και να το προβλέψει. Εστιάζει στην ικανότητα του παιδιού για αυτοέλεγχο και αυτοδιόρθωση. Μέσα από τεχνικές όπως η «Προετοιμασία», «Απομάκρυνση», «Ακύρωση», μειώνει την ένταση και τον φόρτο που παρουσιάζεται και εμμέσως βοηθά το παιδί να αισθάνεται καλύτερα. - ΜΕΘΟΔΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Στο ειδικό μαθησιακό πρόγραμμα καταρτίζουμε ένα απόλυτα εξειδικευμένο πρόγραμμα βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων, μετά από αναλυτική αξιολόγηση. Οι μέθοδοι και οι τεχνικές παρέμβασης επιλέγονται με κριτήριο τις ανάγκες του κάθε παιδιού. Στην διδασκαλία των στόχων χρησιμοποιούμε:
- ΠΟΛΥΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ: Οι τεχνικές αυτές εμπλέκουν στη διαδικασία της μάθησης όλες τις αισθήσεις του παιδιού. Έχει αποδειχθεί ερευνητικά ότι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μαθαίνουν καλύτερα όταν ακούν-αγγίζουν-βλέπουν ταυτόχρονα.
- ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΕ ΒΗΜΑΤΑ: Κάθε μαθησιακός στόχος αναλύεται σε μικρότερα, απλοποιημένα βήματα που εξασφαλίζουν στο παιδί την επιτυχία.
- ΜΕΤΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ : Η μεγαλύτερη αδυναμία των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες εντοπίζεται στις μεταγνωστικές δεξιότητες. Τα παιδιά, δηλαδή, δεν γνωρίζουν πώς να μάθουν, πώς να οργανώσουν, πώς να ελέγξουν. Διδάσκουμε στα παιδιά στρατηγικές οργάνωσης, αυτορρύθμισης, αυτοελέγχου και τα κατευθύνουμε να μελετούν και να μαθαίνουν με τον πιο παραγωγικό για αυτά τρόπο.
- ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΙΓΝΩΣΗΣ: Η φωνολογική επίγνωση σχετίζεται άμεσα με την ανάπτυξη της ανάγνωσης και της γραφής. Ως φωνολογική επίγνωση ορίζεται η ικανότητα του παιδιού να χειρίζεται σε προφορικό επίπεδο τους ήχους των λέξεων (ομοιοκαταληξία, συλλαβές, φωνήματα). Πρόκειται για μια δεξιότητα που αναπτύσσεται ήδη από την προσχολική ηλικία και η οποία, όπως δείχνουν οι έρευνες σε παγκόσμιο επίπεδο, συνήθως δεν έχει αναπτυχθεί επαρκώς στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή.
- ΜΝΗΜΟΝΟΤΕΧΝΙΚΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ: Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν σοβαρές ελλείψεις στη βραχυπρόθεσμη μνήμη. Για να ενισχύσουμε την απομνημόνευση χρησιμοποιούμε ποιηματάκια, ακροστιχίδες και άλλες τεχνικές (οπτικές και ακουστικές), ώστε να θυμούνται λίστες λέξεων, τεχνικές αυτοελέγχου, τεχνικές για εκτέλεση πράξεων ή λίστες ονομάτων για τα θεωρητικά μαθήματα.
Μερικές από τις μεθόδους, των οποίων τις βασικές αρχές χρησιμοποιούμε προσαρμόζοντας τα υλικά μας στις ανάγκες του κάθε παιδιού είναι:
- Alfa to Omega: Πρόγραμμα παρέμβασης για τη Δυσλεξία που βασίζεται στη φωνολογική επίγνωση. Ένα γλωσσικό πρόγραμμα, το οποίο αρχίζει από τις βασικές αλφαβητικές δεξιότητες και συνεχίζει με τη συνένωση σύμφωνων –φωνηέντων.
- Bangor Dyslexia Τeaching System: Ένα δομημένο διδακτικό πρόγραμμα διαδοχικών βημάτων. Περιλαμβάνει τη διδασκαλία των βασικών ήχων των γραμμάτων και της δομής των λέξεων, τη διδασκαλία των φωνηέντων, των συνηθέστερων σχημάτων των λέξεων, των ανώμαλων λέξεων. Η μέθοδος διδάσκει, ακόμη τις αλφαβητικές δεξιότητες και δεξιότητες λεξικού, καθώς και τους γραμματικούς κανόνες
- The Orton-Gillingham approach: Πολυαισθητηριακή μέθοδος αποκατάστασης δυσκολιών στην ορθογραφία, την ανάγνωση και τη γραφή. Στηρίζεται στη συστηματική εξάσκηση, μέσω πολυαισθητηριακής διασύνδεσης του σχήματος του γράμματος –συμβόλου με το φώνημα –ήχο του.
- Phoneme touch and Say: Μέθοδος που συνδέει τα φωνήματα με συγκεκριμένες κινήσεις που έχουν σχέση με την άρθρωση αλλά βοηθάει και στη σύνδεση φωνήματος – γραφήματος.
- Εικονογραφική Μέθοδος: Μέθοδος αποκατάστασης της Ορθογραφίας για παιδιά με Δυσλεξία της Δώρας Μαυρομμάτη. Ξεκινάει από τη διδασκαλία των άρθρων και των καταλήξεων των λέξεων και προχωρά στη θεματική –ετυμολογική ορθογραφία με εικόνες που βοηθούν την οπτική μνήμη των παιδιών.
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ της Μ. Φλωράτου: διδακτικές προσεγγίσεις στην ανάγνωση, την κατανόηση και την ορθογραφία με αυξητική δυσκολία και ανάλυση σε συγκεκριμένα βήματα.
Στην Ευχέρεια έχουμε συλλέξει και δημιουργήσει πλούσιο θεραπευτικό υλικό υπό την μορφή ασκησιολογίων, παιδαγωγικού υλικού, βιβλίων, παιχνιδιών, εξειδικευμένων λογισμικών,αντικειμένων αισθητηριακών δραστηριοτήτων.