Το παιδί με αυτισμό είναι ένα ιδιαίτερο, ξεχωριστό παιδί!

Τι είναι ο Αυτισμός

Ο όρος αυτισμός προέρχεται ετυμολογικά από την ελληνική λέξη εαυτός και υποδηλώνει την απομόνωση ενός ατόμου στον εαυτό του. Αυτό αποτελεί και την μεγαλύτερη πρόκληση για όλους εμάς που ασχολούμαστε με τα παιδιά θεραπευτικά, πώς δηλαδή να βρούμε τον τρόπο να προσεγγίσουμε το άτομο με αυτισμό, να το βγάλουμε από την απομόνωσή του και να του γνωρίσουμε τον κόσμο!

Αυτισμός

Ο Αυτισμός με απλά λόγια

• Πρόκειται για μία σύνθετη νευροαναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο το άτομο κατανοεί και αλληλεπιδρά με τον κόσμο γύρω του
• Ανήκει στις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές, ή Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος, με τον όρο φάσμα να υπονοεί μία ευρεία ανομειογένια σε δυσκολίες, δεξιότητες και βαθμό σοβαρότητας
• Παρά την εκτενή έρευνα παγκοσμίως, το ακριβές αίτιο δεν είναι ακόμα γνωστό
• Φαίνεται να οφείλεται σε νευροβιολογικούς και γενετικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου
• Εμφανίζεται σε όλες τις φυλετικές, εθνικές και κοινωνικές ομάδες
• Εμφανίζεται σε 1/100 άτομα, με την αναλογία αγοριών/κοριτσιών να είναι 4:1
• Η διάγνωση γίνεται αξιόπιστα από ψυχίατρο παίδων κι εφήβων, αναπτυξιολόγο και ομάδα ειδικών στην ηλικία 2-3 ετών, όμως κάποια πρώτα σημάδια είναι εμφανή από τη βρεφική ηλικία
• Η πρώιμη παρέμβαση είναι κρίσιμη στην εξέλιξη της διαταραχής και στον καθορισμό της βαρύτητάς της, καθώς η πλαστικότητα του αναπτυσσόμενου εγκεφάλου μας επιτρέπει να επιφέρουμε τις μέγιστες δυνατές αλλαγές. Άρα όσο πιο νωρίς ξεκινάμε, τόσο πιο καλά!
• Ο αυτισμός μπορεί να συνυπάρχει με άλλες αναπτυξιακές διαταραχές όπως νοητική υστέρηση και ΔΕΠ-Υ

Αυτισμός – Διάγνωση

Η διάγνωση γίνεται αξιόπιστα από ψυχίατρο παίδων κι εφήβων, αναπτυξιολόγο και διεπιστημονική ομάδα διαφόρων ειδικοτήτων στην ηλικία 2-3 ετών. Είναι μια πολύπλευρη διαδικασία που περιλαμβάνει παιδιατρική και νευρολογική αξιολόγηση, λεπτομερές αναπτυξιακό και οικογενειακό ιστορικό, συνεντεύξεις μέ όλους όσους εμπλέκονται στη φροντίδα του παιδιού (νταντά, παιδικό σταθμό , κ.α.), χρήση αξιόπιστων αξιολογητικών εργαλείων, όπως κλίμακες παρατήρησης και ερωτηματολόγια, ψυχολογικές και γλωσσικές δοκιμασίες. Κι ενώ επίσημα η διάγνωση μπορεί να γίνει μετά τα 2 χρόνια, κάποια πρώτα σημάδια είναι εμφανή από τη βρεφική ηλικία και είναι σημαντικό οι γονείς να μπορούν να αναγνωρίσουν:

ΠΡΩΪΜΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΥΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟΥΣ 06-12 ΜΗΝΕΣ

  • Ελάχιστη ή καθόλου βλεμματική επαφή
  • Ιδιόρρυθμο κλάμμα (έντονο, διαπεραστικό)
  • Δεν ακολουθεί αντικείμενα ή άτομα με το βλέμμα
  • Δεν χαμογελά κοινωνικά
  • Δεν αντιδρά στο άκουσμα του ονόματός του
  • Αντιδρά υπερβολικά σε κάποιους ήχους
  • Δεν γυρίζει στην κατεύθυνση ήχου ή φωνής
  • Δεν ανταποκρίνεται στα χάδια
  • Δεν επαναλαμβάνει φθόγγους ομιλίας ή συλλαβές
  • Δεν μιμείται, δεν δείχνει με το δάχτυλο
  • Δεν μπαμπαλίζει αυθόρμητα
  • Αναστατώνεται με την αλλαγή
  • Δεν συμμετέχει σε παιχνίδια αλληλεπίδρασης (π.χ. «κουκου-τσα)
  • Δυσανασχετεί στο σήκωμα και το κράτημα
  • Κάνει ιδιόρρυθμες και επαναλαμβανόμενες κινήσεις

ΠΡΩΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΥΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟΥΣ 12 – 24 ΜΗΝΕΣ

  • Μιλά λίγο ή καθόλου, ή ιδιόρρυθμα
  • Μπορεί να ηχολαλεί
  • Περπατάει στις μύτες
  • Δεν ακολουθεί εντολές
  • Φαίνεται σαν να μην ακούει
  • Δεν μιμείται τους άλλους
  • Εμμονικό ενδιαφέρον για κάποια αντικείμενα
  • Αδιαφορεί για παιχνίδια
  • Δεν μοιράζεται, δεν παίζει με άλλους
  • Κάνει στερεότυπες και επαναλαμβανόμενες κινήσεις
  • Αντιδρά στην αλλαγή
  • Δεν δείχνει ενδιαφέρον για άλλα παιδιά
  • Υπερευαισθησία σε ήχους, φώτα, υφές, γεύσεις
  • Δεν δείχνει αντικείμενα ή εικόνες
  • Δεν εκφράζει τη χαρά του

Αυτισμός – Θεραπεία

Κανένα αυτιστικό άτομο δεν μοιάζει με κάποιο άλλο, γι’ αυτό το θεραπευτικό πρόγραμμα που θα σχεδιαστεί πρέπει να είναι εξατομικευμένο, με γνώμονα τις ιδιαιτερότητες, δεξιότητες και ανάγκες του κάθε θεραπευόμενου. Πρέπει να ληφθούν υπ΄όψιν οι συγκεκριμένες δυσκολίες που το παιδί παρουσιάζει, αλλά και οι ειδικές του δυνατότητες, τα πράγματα δηλαδή στα οποία είναι ιδιαίτερα ικανό. Ακόμα πρέπει να ταυτοποιήσουμε τις προτιμήσεις του, πράγματα που του είναι ευχάριστα, αλλά και εκείνα που του είναι δυσάρεστα και αποφεύγει. Τέλος, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τον τρόπο που το παιδί μαθαίνει, αλλά και πώς επιλέγει να επικοινωνεί με το περιβάλλον του.

Μετά από τη συλλογή αυτών των πολύ σημαντικών πληροφοριών με τη βοήθεια των γονέων, αποφασίζεται το θεραπευτικό πρόγραμμα που το παιδί θα ακολουθήσει, αλλά και η προσέγγιση ή προσεγγίσεις που θα χρησιμοποιηθούν (Προσέγγιση T.E.A.C.C.H., A.B.A., PECS, MAKATON, Intensive interaction, DIR/Floortime, Κοινωνικές Ιστορίες, Αισθητηριακή Ολοκλήρωση, Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία, κ.α.).

Στην Ευχέρεια τα παιδιά με ΔΑΦ μπορούν να ακολουθήσουν ανεξάρτητα ή συνδυαστικά: Πρόγραμμα Πρώιμης Παρέμβασης, Λογοθεραπείας, Εργοθεραπείας, Ειδικό Παιδαγωγικό, Πρόγραμμα Ψυχοεκπαίδευσης, Ψυχοθεραπείας, Ψυχοεκπαίδευσης/ Συμβουλευτικής Γονέων και Ομαδικά Προγράμματα Κοινωνικής Αλληλεπίδρασης και Επικοινωνίας.

Από τα προγράμματα αυτά, ιδιαίτερα σημαντικά για την εξέλιξη του παιδιού θεωρούνται το πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης γιατί μας επιτρέπει να προλάβουμε τις δυσκολίες του στο ξεκίνημά τους, αλλά και τα ομαδικά γιατι βοηθούν το παιδί να εφαρμόσει δεξιότητες που κατέκτησε με επιτυχία σε δυαδικό επίπεδο, σε ομάδα συνομηλίκων και στη συνέχεια στην καθημερινότητά του. Ενδεικτικά κάποιοι στόχοι των προγραμμάτων αυτών είναι:

ΟΜΑΔΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

  • Μαθαίνω να περιμένω, περιμένω τη σειρά μου

  • Ζητάω κατάλληλα αυτό που θέλω

  • Χαιρετώ, αποχαιρετώ

  • Ζητώ συγγνώμη, λέω ευχαριστώ και παρακαλώ

  • Μοιράζομαι με τους άλλους

  • Μιλώ για τα συναισθήματά μου

  • Διαχειρίζομαι τον θυμό

  • Μαθαίνω να χειρίζομαι την αλλαγή

  • Μιλάω για τον εαυτό μου & την οικογένειά μου

  • Ελέγχω/συγκρατώ τον εαυτό μου

  • Κατανοώ & αποδέχομαι κανόνες & όρια

  • Ακολουθώ εντολές

  • Εξασκώ τη συγκέντρωσή μου

  • Δουλεύω αυτόνομα, αλλά και στην ομάδα

  • Ολοκληρώνω τις εργασίες μου

  • Ελέγχω τις εργασίες μου

  • Περιγράφω την ημέρα μου

  • Προσεγγίζω κατάλληλα τα παιδιά

  • Απαντώ σωστά σε ερωτήσεις

  • Μιλώ χωρίς να μιλώ (χειρονομίες, εκφράσεις προσώπου)

  • Διατηρώ το θέμα της συζήτησης

  • Διατηρώ βλεμματική επαφή

  • Σκέφτομαι πώς αισθάνεται ο άλλος

Στην Ευχέρεια, πιστεύουμε ότι κάθε παιδί με ΔΑΦ έχει μοναδικές ανάγκες και δυνατότητες. Με ολιστική προσέγγιση και εξατομικευμένα προγράμματα, συνεργαζόμαστε στενά με τις οικογένειες για να δημιουργήσουμε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον όπου τα παιδιά μπορούν να αναπτυχθούν και να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τα βοηθήσουν στην καθημερινότητά τους. Εμπιστευτείτε μας για να κάνουμε μαζί το επόμενο βήμα στην ανάπτυξη του παιδιού σας.

Ελάτε για μία πρώτη συνάντηση -χωρίς επιβάρυνση- για να συζητήσουμε ό,τι σας απασχολεί και το πώς η ομάδα μας μπορεί να σας βοηθήσει. Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες και για να κλείσουμε ένα ραντεβού. Θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε.

Τηλ. 210 28 22 010